مهندس
سیدجعفر تشکریهاشمی
معاون ترافیک و حمل و نقل شهرداری تهران صبح دیروز
در مراسم تعویض کاتالیست تاکسیهای شهر تهران گفت: امروزه دوره زیاد حرف
زدن و کم عمل کردن گذشته است و متاسفانه شعار در کشور ما در برخی از
موضوعات زیاد داده شده و این در حالی است که مردم از ما مسوولان مدیریت
شهری توقع زندگی بهتر با هوای بهتر را دارند.
وی با بیان اینکه طی
یک سال ۱۷ هزار میلیارد تومان هزینه در اثر پوشش ناهنجاریهای ترافیک ایجاد
میشود، گفت: در دهه ۸۰، ۲۴۱ هزار و ۲۳۶ نفر تنها در تصادفات کشته شدهاند
و این تنها مدل کوچکی از میزان هزینههایی است که ترافیک، خودرو و تصادف
در مجموعه مدیریت کشور و شهر تحمیل میکنند.
به گفته معاون
حملونقل شهرداری تهران، به ازای هرکیلومتر پیمایش ۴۵ گرم آلودگی در هوای
تهران ایجاد میشود و این آلودگی به راحتی از بین نخواهد رفت.
تردد ۶۹۰۰ دستگاه تاکسی با موتور پیکان در تهرانتشکری
با بیان اینکه در تهران ۶۹۰۰ دستگاه تاکسی با موتور پیکان تردد میکنند،
گفت: ما به دنبال آن هستیم که آلودگی را از منشاء تولید کنترل کنیم نه
اینکه حرفهایی بزنیم که جنبه عملی ندارد.
معاون شهردار تهران با اشاره
به مصوبات شورای عالی ترافیک تهران گفت: ۶۹۰۰ تاکسی پیکان در تهران تردد
دارد که حداکثر تا دیماه سال ۹۴ این خودروها باید تبدیل به خودروی
استاندارد دیگری شود.
وی با بیان اینکه شهرداری تهران منابع لازم را
در اختیار رانندگان تاکسی قرار خواهد داد تا دیگر تاکسی پیکانی در تهران
تردد نکند، گفت: اگر رانندهای تمایل ندارد که پیکان خودرو را اسقاط و
خودروی دیگری تحویل گیرد، باید یا این خودرو را به عنوان عتیقه در پارکینگ
خود نگه دارد و یا از محدوده شهر تهران خارج کند.
تشکری همچنین از
رده خارجکردن خودروهای فرسوده سنگین همچون وانتبار، کامیون، کامیونت و
تریلر خبر داد و گفت: این خودروهای فرسوده مشکلات ایمنی را نیز به همراه
دارند و حداکثر باید ظرف مدت یک سال جایگزین خودروی ایمن شوند.
تقسیمبندی رنگی خودروهای پایتخت به قرمز، زرد، سبز و آبیمعاون
حملونقل شهرداری تهران همچنین با اشاره به تقسیمبندی خودروهای پایتخت
به گروههای مختلف رنگی گفت: خودروهای تهران به صورت مجازی به چند رنگ
تقسیم میشوند که بر این اساس خودروهای قرمز شامل خودروهایی میشوند که به
سن فرسودگی رسیده، کاربراتوری هستند و توان اخذ معاینه فنی را ندارند که
این دسته از خودروها امکان فعالیت در تهران را ندارند.
وی همچنین در
مورد ویژگی خودروهای زرد گفت: این خودروها به سن فرسودگی نزدیک هستند و
استاندارد آنها پایینتر از یورو۲ است و قطعا محدودیتهایی را در زمان
آلودگی هوا برای تردد در هسته مرکزی و محدوده طرح ترافیک برای آنها در نظر
خواهیم گرفت.
تشکری در مورد خودروهای سبز نیز گفت: این خودروها
استاندارد بیش از یورو۲ دارند و در شرایط اضطرار آلودگی هوا، برای تردد
آنها محدودیتهایی در نظر گرفته خواهد شد.
معاون حملونقل شهرداری
تهران در مورد خودروهایی که جزء رنگ آبی قرار میگیرند، گفت: این خودروها
برقی و دارای استاندارد بیش از یورو۵ هستند که محدودیت کمی برای آنها در
نظر گرفته خواهد شد.
پیشنهاد شهرداری برای عدم شمارهگذاری موتورسیکلتهای بنزینیوی
با انتقاد از افزایش محدوده زوج و فرد گفت: پلاک خودرو منشأ آلودگی نیست
که با افزایش آلایندگی هوا تردد خودروها را زوج و فرد میکنیم.
تشکری
همچنین از بسته حمایتی شهرداری برای افزایش خودروهای گروه آبی در پایتخت
خبر داد و بار دیگر موتورسیکلتها را منبع بزرگ آلودگی هوا در شهر تهران
قلمداد کردو همچنین از پیشنهاد شهرداری به دولت برای ترویج فرهنگ استفاده
از موتورسیکلت برقی و همچنین پیشنهاد عدم شمارهگذاری موتورسیکلتهای
بنزینی خبر داد.
۱۴ الی ۱۵ هزار تاکسی فرسوده در تهران وجود داردتشکریهاشمی
همچنین در ادامه با بیان اینکه ۱۴ الی ۱۵ هزار تاکسی فرسوده در تهران وجود
دارد، گفت: خوشبختانه بانک شهر به همراه بانک صادرات پوشش نوسازی
تاکسیهای فرسوده را پذیرفته است و در حال حاضر سرعت نوسازی به حد قابل
قبولی رسیده.
وی همچنین در مورد طرح تعویض کاتالیستهای تاکسیها
نیز گفت: بر اساس استانداردهای جهانی هر یک سال و نیم یکبار باید کاتالیست
خودروها تغییر کند که هر تغییر کاتالیست ۶۰۰ هزار تومان هزینه در بر دارد
که شهرداری تهران این مبلغ را بلاعوض و به صورت رایگان تقبل کرده است.
وی
همچنین در بخش پایانی سخنان خود از خودروسازان درخواست کرد که ارتقای
کیفیت خودروها را در دستور کار قرار داده و گفت: اگر خودروسازان به کیفیت
توجه نکنند به زودی خودروهای خارجی جای خودروهای داخلی را خواهند گرفت و
این علاوه بر لطمه زدن به تولید ملی به نگاه ملی نیز ضربه میزند.