توضیحات دانشگاه تهران در مورد مرگ دانشجوی دکتری


توضیحات دانشگاه تهران در مورد مرگ دانشجوی دکتری
خبر درگذشت «حسین خجسته‌ نیا» دانشجوی دکترای روابط بین‌الملل در روز دوشنبه در دانشگاه تهران، در محافل دانشگاهی با روایت‌های ضد و نقیضی مواجه شده است.
  
 خبر درگذشت «حسین خجسته‌ نیا» دانشجوی دکترای روابط بین‌الملل در روز دوشنبه در دانشگاه تهران، در محافل دانشگاهی با روایت‌های ضد و نقیضی مواجه شده است. در حالی که دانشجویان این دانشگاه بر مرگ ناگهانی و غیرمعقول همکلاسی خود در دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران تاکید می‌کنند اما مسوولان دانشگاه تهران بر لزوم تامل در این حادثه، تا دریافت گزارش پزشکی قانونی اصرار می‌ورزند.

در گزارشی، سعی کرده ایم تا با تصویر کردن فضای دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران پس از وقوع این حادثه، روایت‌های متعدد آن را، از زبان دانشجویان، اساتید و مسوولان دانشگاه تهران بیان کند. این اظهارات تایید نمی‌شود و تنها در راستای اطلاع‌رسانی منتشر می‌شود.

ساعت سه و ١٠ دقیقه دوشنبه، ١٣ بهمن ماه ٩٣ چهار نفر از دانشجویان دانشکده حقوق تهران، پای درس رییس دانشکده نشسته بودند که ناگهان منشی رییس سراسیمه وارد کلاس شد و فریاد زد: «افتاد زمین، افتاد زمین». همهمه بالا گرفت. کمی آنسوتر، دانشجویان و تعدادی از عوامل اورژانس که در مقابل دفتر رییس دانشکده جمع شده بودند در نجواهای خود شایعات و اخبار غیر رسمی را بیان می‌کردند.

اظهارنظرها درباره مرگ حسین خجسته‌نیا، دانشجوی دکترای روابط بین‌الملل دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران است. تنها یک روز بعد از وقوع این حادثه، فضای دانشکده، بیش از هر چیزی در بهت و حیرت فرو رفته است. حیرتی که بیش از همه به شناخت دانشجویان از شخصیت «حسین خجسته‌نیا» باز می‌گردد؛ شخصیتی که دوستان نزدیک و دورش، امیدواری و بشاشی را جزو جداناشدنی آن می‌دانند.

یکی از دوستان نزدیک حسین گفت: «من شوکه شده‌ام. هیچ موقعی در شخصیت او این را نمی‌دیدم که یک روزی خود را از بین ببرد. او بشاش، پرانرژی و امیدوار بود. هنوز هم باورم نمی‌شود.»«اردشیر»، یکی دیگر از دوستان نزدیک «حسین» است و شناخت خوبی از دانشجوی نخبه دانشگاه تهران دارد. او  درباره این حادثه گفت: «حسین آدم بسیار بشاشی بود. تمام عمر تلاش کرد که به مدارج بالای علمی برسد. حتی در دانشکده به شکل رایگان کلاس‌های درس منظمی برای دانشجویان کم درآمد برگزار می‌کرد.» یکی از کارمندان دانشگاه روایت دقیق‌تری از این حادثه دارد. او گفت: «می‌گویند آقای خجسته‌نیا طرف‌های ساعت ٣ به دفتر آقای موسوی رفته بود و در آنجا یک لیوان آب از منشی خواست. او لیوان را که می‌گیرد چند ثانیه بعد روی زمین می‌افتد. بعد از آن به کلینیک دانشگاه خبر می‌دهند اما عملیات احیا تاثیری نمی‌کند و او فوت می‌کند.»

هنوز علت اصلی فوت «حسین خجسته‌نیا» مشخص نیست و مسوولان دانشگاه تهران با انجام گفت‌وگوهای کوتاه با رسانه‌ها و صدور اطلاعیه‌ای، بیان علت اصلی آن را منوط به گزارش پزشکی قانونی کرده‌اند. گفته می‌شود یکی از مشکلات این روزهای این دانشجو، مشکل آموزشی بوده است. یکی از دانشجویان مدعی است که مرحوم خجسته‌نیا نسبت به عدم عضویت در هیات علمی دانشگاه معترض بوده است. اساتید دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران نیز از وقوع این حادثه در حیرت و ناراحتی فرو رفته‌اند.

یوسف مولایی، استاد حقوق بین‌الملل این دانشکده که استاد راهنمای مرحوم خجسته‌نیا بوده است بر نبوغ علمی بالای این دانشجو تاکید کرد و گفت: «این حادثه به شکلی است که من هنوز نتوانسته‌ام درکش کنم و در شوک هستم. مرحوم خجسته‌نیا، پیش دفاع رساله دکترای خود را در حضور اساتید و داوران گذرانده بود و از نظر من مدرک دکترایش تثبیت شده بود.»مولایی به پیگیری این حادثه از سوی مسوولان دانشگاه اشاره کرد و گفت: «قطعا این پرونده مسیر اداری و قضایی‌اش را طی می‌کند چون بحث‌هایی در مورد آن هم در رسانه‌ها شده است. منتهی نباید پیشداوری کرد و باید منتظر ماند و گزارش پزشکی قانونی را در مورد آن دید.» دکتر صادق زیباکلام نیز با ابراز تاسف از وقوع این حادثه، تاکید کرد که حسین خجسته‌نیا، هرگز مشکل روحی نداشته است.

با این حال فیض‌الله موسوی، رییس دانشکده حقوق و علوم سیاسی تهران روایت دیگری از این حادثه دارد. او گفته است: «بعد از ظهر دوشنبه گذشته یکی از دانشجویان دکترای این دانشکده هنگامی که مشغول صحبت کردن با تلفن همراهش بود، به یکباره بر زمین افتاد و از هوش رفت. بلافاصله او را به کلینیک منتقل کردند اما متاسفانه پس از حضور در کلینیک این دانشجو فوت کرد.» موسوی، مرگ مرحوم خجسته‌نیا را به دلیل مشکلات آموزشی و اقتصادی «کذب محض» دانست و گفت: «او از دانشجویان کوشا و ساعی ما بود اگر مشکل خانوادگی داشته باشد اطلاعی ندارم اما هیچ مشکلی با دانشکده نداشت و خود را برای دفاع از پایان نامه‌اش آماده می‌کرد.» موسوی درباره علت فوت نیز گفت: «علت فوت هنوز مشخص نشده تا پزشکی قانونی نظر خود را در این زمینه اعلام کند.»

به دنبال وقوع این حادثه روابط عمومی دانشگاه تهران نیز با صدور اطلاعیه‌ای از پیگیری این اتفاق خبر داده است. در این اطلاعیه به نقل از سید احمد رضا خضری، مدیرکل روابط عمومی دانشگاه تهران آمده است:

«هنوز درباره اینکه علت مرگ چه بوده و اگر مرگ خدای ناکرده عمدی باشد و اینکه انگیزه وی چه بود، خبری نداریم و هنوز گزارشی از مراجع ذیربط در این باره ارایه نشده است». در این اطلاعیه در شرح این حادثه آمده است: «این دانشجو بعد از خروج از اتاق ریاست دانشکده، در صحن دانشکده حقوق و علوم سیاسی تقاضای یک لیوان آب کرده و بعد از لحظاتی بر زمین افتاد وبا وجود تلاش‌های فراوان پرسنل مرکز بهداشت، متاسفانه این دانشجو درگذشت.»

رییس دانشگاه تهران نیز پیش از این در پیامی، درگذشت حسن خجسته‌نیا را تسلیت گفته است.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.