ایرانیها چه خودرویی را می پسندند؟؟


ایرانیها چه خودرویی را می پسندند؟؟
نتایج میزان رضایتمندی مشتریان از کیفیت خودروهای کشور طی 6 ماه ابتدایی سال جاری در حالی اعلام شد که طبق آن، شاخص رضایت مردم یک امتیاز افزایش یافته است.
  
 نتایج میزان رضایتمندی مشتریان از کیفیت خودروهای کشور طی 6 ماه ابتدایی سال جاری در حالی اعلام شد که طبق آن، شاخص رضایت مردم یک امتیاز افزایش یافته است. بر اساس این گزارش که شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران، آن را تهیه کرده، شاخص رضایت مشتریان از کیفیت خودروهای داخلی و خارجی کشور طی نیمه ابتدایی سال، عدد 653 را نشان می‌دهد.

این البته در شرایطی است که روند رضایتمندی مردم، از 6 ماه نخست سال 91 تا 6 ماه اول 92، نزولی بوده و با این حساب باید از این بازه زمانی به‌عنوان دوران افت رضایت کیفی مردم از صنعت خودرو یاد کرد. بررسی میزان رضایتمندی مردم از سطح کیفی خودروهای داخلی، سابقه‌ای حدودا 6 ساله دارد، به‌نحوی‌که شرکت بازرسی از ابتدای سال 88 نسبت به تهیه این گزارش اقدام و هر 6 ماه یک بار و به‌واسطه مکاتبه با مشتریان، نتایج گزارش خود را منتشر کرده است.

 میزان رضایتمندی مردم از کیفیت خودروهای تولید داخل، از ابتدای سال 88 تا انتهای سال 90 همواره صعودی بوده و نقطه عطف این رضایتمندی نیز به 6 ماه اول سال 91 مربوط می‌شود؛ در واقع طی 12 دوره‌ای که نتایج رضایتمندی مردم از سطح کیفی خودروها منتشر شده، مردم از کیفیت خودروها در نیمه نخست سال 91 بیش از سایر دوره‌ها راضی بوده‌اند. این در حالی است که در دو گزارش قبلی، رضایت مردم از کیفیت خودروهای کشور، عددی ثابت را تجربه کرد و روی 652 باقی ماند. حالا اما یک امتیاز به این عدد اضافه شده تا رضایتمندی مشتریان از کیفیت خودروهای کشور، رشد اندکی کرده باشد.

بازرسان شرکت بازرسی برای تهیه گزارش موردنظر، با 34 هزار و 878 نفر مصرف‌کننده، مکاتبه و مصاحبه کرده‌اند تا مشخص شود میزان رضایت عمومی از 49 خودرو مختلف در بازار کشور، در چه سطحی قرار دارد. در واقع عدد 653، میانگین میزان رضایت مردم از 49 خودرو مختلف (از پراید و پژو 405 گرفته تا سوناتا و جولیتا)  است.

49 خودرو تحت ارزیابی، در 6 گروه قیمتی مختلف دسته‌بندی شده‌اند و آن طور که شرکت بازرسی می‌گوید، با هر تغییر در هر گروه، (افزایش 250 میلیون ریالی قیمت خودروها)، رضایتمندی مشتریان با نرخ 2/4 درصدی افزایش را به خود می‌بیند. بر این اساس، مالکان بیشتر خودروهای بالای 125 میلیون تومان (مانند جولیتا و سوناتا و اپتیما)، در مقایسه با سایر خودروهای هم قیمت خود رضایت بیشتری داشته‌اند و کم رضایت‌ترین خودروها نیز جزو دسته زیر 25 میلیونی‌ها هستند.
طبق نظر شرکت بازرسی، 49 خودرو موردنظر در 6 دسته قیمتی «کمتر از 25 میلیون تومان»، «25 تا 50»، «50 تا 75»، «75 تا 100»، «100 تا ۱25» و «بیش از 125 میلیون تومان» تقسیم شده‌اند؛ این در شرایطی است که در جمع خودروهای زیر 25 میلیون تومان، ام‌وی‌ام مدل 110، در جمع 25 تا 50 میلیونی‌ها پارس تندر، در جمع 50 تا 75 میلیون تومانی‌ها کیا پیکانتو، در جمع 75 تا 100 میلیون تومانی‌ها ام‌جی 350، در جمع 100 تا 125 میلیونی‌ها هیوندایی النترا و در جمع بالای 125 میلیونی‌ها نیز آلفارومئو جولیتا، بیشترین میزان رضایتمندی مردم را به‌دست آورده‌اند.

در بین خودروهایی که از مالکان آنها اطلاعات کیفی کسب شده، جولیتا توانسته بالاترین عدد رضایتمندی را به خود اختصاص بدهد و پراید 111 نیز از نظر مردم، کم‌کیفیت‌ترین خودرو کشور طی نیمه نخست امسال بوده است. از سوی دیگر، در جمع خودروهای داخلی، پارس تندر توانسته بیشترین امتیاز و طبعا بالاترین حجم رضایتمندی مردم را به‌دست بیاورد و بین خودروهای مونتاژی بخش خصوصی نیز ولیکس C30 بهترین خودرو از دید مشتریان به شمار می‌رود. همچنین لقب پررضایت‌ترین خودرو شاسی بلند کشور را نیز رنو کولیوس به خود اختصاص داده است.
صدر نشینی یک چینی

اما ببینیم گزارش شرکت بازرسی از میزان رضایتمندی مشتریان بازار خودرو کشور طی 6 ماه نخست امسال به چه شکل است و چه جزئیاتی دارد.

ابتدا از گروه زیر 25 میلیونی‌ها شروع کنیم، گروهی که ام‌وی‌ام 110 توانسته از نظر رضایت مشتریان، بالاتر از تیبا و خاندان پراید بایستد. این خودرو که توسط بخش خصوصی مونتاژ می‌شود، با فاصله‌ای 26 امتیازی از نزدیک‌ترین تعقیب‌کننده یعنی تیبا، با کیفیت‌ترین خودرو ارزان کشور در نیمه نخست امسال بوده است. تیبا نیز در شرایطی رده دوم گروه خودروهای ارزان را در اختیار دارد که تنها هفت امتیاز بیش از بهترین پراید (مدل 132)، کسب کرده و با کم کیفیت‌ترین پراید (مدل 111) نیز فاصله‌ای 16 امتیازی را به خود می‌بیند. در این گروه سه پراید به چشم می‌آید که مدل 132 بهترین، مدل 111 کم‌کیفیت‌ترین و مدل 131 نیز مابین این دو قرار دارد.

ترافیک در گروه دو

در گروه خودروهای 25 تا 50 میلیون تومانی، اما با ترافیک خودروهای داخلی و مونتاژی رو به‌روایم، چه آنکه در این گروه، نام 17 خودرو به چشم می‌آید. در این بین، پارس‌تندر توانسته 735 امتیاز کسب کرده و در صدر بایستد و این در شرایطی است که پشت سر آن، سه تندر دیگر جای گرفته‌اند؛ تندر ایران خودرو، تندر پارس خودرو و تندر اتومات. پس از تندرها با پژو 206 صندوقدار مواجه می‌شویم و سپس به ام‌وی‌ام 315 در رده هفتم می‌رسیم. در رده هشتم نیز پژو 206‌هاچ بک قرار دارد و رده نهم نیز به لیفان مدل 620 رسیده است. با این حساب، مدل صندوقدار پژو 206 توانسته بیش از مدل‌هاچ بک، دل مشتریان را به‌دست بیاورد.

در رده‌های یازدهم تا شانزدهم جدول اما ترافیک ایران خودرویی‌ها به چشم می‌آید و در این بین، سمند سورن توانسته بهترین باشد. سمند EF7 و سمند معمولی نیز رده‌های بعدی را در اختیار دارند. همچنین رانا نیز پشت سر سمند معمولی و بالاتر از پژو 405 و پارس قرار گرفته است. آخرین خودرو گروه 25 تا 50 میلیونی‌ها، اما تیبای‌هاچ بک یا همان تیبا2 است که از نظر مردم، کم‌کیفیت‌ترین خودرو این گروه معرفی شده است.

گروه چینی‌ها

به گروه 50 تا 75 میلیونی‌ها برویم، گروهی که تنها 6 عضو دارد و بهترین شان کیا پیکانتو است. پس از این خودرو، پنج محصول چینی رده‌های بعدی را به خود اختصاص داده‌اند و در این بین، سابرینا رضایت بیشتری را به‌دست آورده است. پس از سابرینا، اما ولیکس C30 و جک و ام‌وی‌ام X33 و لیفان X60، در جایگاه‌های بعدی جا خوش کرده‌اند.

کیفیت آریو از دید مشتریان

در گروه 75 تا 100 میلیونی‌ها نیز اما پنج خودرو به چشم می‌آید که در این بین، ام‌جی 350 توانسته بیشترین میزان رضایت مردم را به‌دست بیاورد و هیوندایی I20 نیز در رده بعدی قرار بگیرد. میتسوبیشی لنسر 1600 سی‌سی و رنو داستر نیز خودروهای سوم و چهارم گروه موردنظر هستند و آریوی سایپا نیز که محصولی مونتاژی و چینی به شمار می‌رود، عضو آخر گروه شده است.

رقابت هیوندا و رنو

اما در گروه خودروهای 100 تا 125 میلیون تومانی، در حالی با هفت خودرو روبه‌رو می‌شویم که این گروه به‌نوعی به میدان رقابت رنو و هیوندایی تبدیل شده است. در دو رده ابتدایی گروه موردنظر، النترا و اکسنت (محصولات متعلق به هیوندایی) جا خوش کرده و در رده بعدی رنو اسکالا قرار دارد و این در شرایطی است که پس از اسکالا دوباره با یک محصول دیگر از هیوندا به نام ولستر مواجهیم و پس از ولستر نیز با رنو فلوئنس.

گروه 100 تا 125 میلیونی‌ها دو عضو دیگر به نام‌های میتسوبیشی لنسر 1800 سی‌سی و ام‌جی 6 دارد که لنسر توانسته رضایت بیشتری را از جانب مردم نصیب خود کند.

رضایتمندی از خودروهای بالای 125 میلیون

سری هم به‌دسته خودروهای بالای 125 میلیون تومان بزنیم، دسته‌ای که 9 عضو دارد و با کیفیت‌ترین آنها از دید مشتریان، آلفارومئو جولیتا است. در رده‌های دوم و سوم، دو کره‌ای به چشم می‌آیند، اول هیوندایی سوناتا و دوم کیا اپتیما. پشت سر آنها نیز رنو کولیوس قرار دارد و هیوندایی توسان نیز در رده بعدی جا خوش کرده است. رنو سفران، کیا سراتو، اسپورتیج و میتسوبیشی نیز در رده‌های بعدی به چشم می‌آیند.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.